Sa socijalnog aspekta profesionalna orijentacije se nalazi u cikličnom sistemu sa drugim procesima koji zavise uzajamno jedni od drugih. Profesionalna orijentacija doprinosi boljem funkcionisanju tržišta rada i zapošljavanja, kao rezultat ovih procesa dolazi do stvaranja novih radnih mesta i traženje novih profila, zatim nastaje potreba za kompetentnim i bolje obučenim radnim kadrom, a veći kvalitet radnih mesta i bolji uslovi rada predstavljaju četvrtu etapu u procesima uspostavljanja principa savremenog ekonomskog konteksta obrazovanja i zapošljavanja individue sa jedne strane i ekonomski prosperitet zemlje sa druge strane.
Kako bi profesionalna orijentacija ispunila svoje ciljeve u skladu sa opisanim procesom, resorna ministarstava – Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike, Ministarstvo regionalnog razvoja i lokalne samouprave, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Ministarstvo omladine i sporta, kao i druge institucije koje su ključni nosilac društvenog i privrednog razvoja, rade na ostvarenju ciljeva usvojenih strateško-normativnih dokumenata. U kontekstu ovog programa, najznačajnija dokumenta su: Nacionalna strategija zapošljavanja Srbije, Strategija razvoja stručnog obrazovanja u Republici Srbiji, Strategija obrazovanja odraslih, Nacionalna strategija za mlade, Nacionalna strategija za smanjenje siromaštva, Nacionalna strategija privrednog razvoja od 2006 do 2012. godine, kao i Strategija karijernog vođenja i savetovanja u Republici Srbiji. Ipak i pored dobro postavljenog strateško-normativnog okvira delovanja resornih ministarstava i institucija, veća koordinacija u realizaciji aktivnosti i bolja saradnja je neophodna kako bi se postigli planirani ishodi i rezultati.
Ako posmatramo lokalni nivo kroz pomenute aspekte susrećemo se sa dve vrste problema u implementaciji aktivnosti koje se odnose na profesionalnu orijentaciju. Odgovaranje na izazove u specifičnoj lokalnoj sredini je uslovljeno nacionalnim okvirima, a sa druge strane programska saradnja jedinica lokalne samouprave, institucija i filijala iz nacionalnog sistema (škole, NSZ itd.), kao i civilnog sektora koji se bavi ovom temom je na različitim nivoima u svakoj specifičnoj lokalnoj zajednici.
Način za prevazilaženje ovih problema na lokalnom nivou uz poštovanje karakteristika svake lokalne zajednice je stvaranjem mreže pružaoca usluga profesionalne orijentacije. Najznačajniji akteri mreže na lokalnom nivou su: Jedinica lokalne samouprave (Kancelarija za mlade), osnovne i srednje škole, filijala NSZa, različite organizacije civilnog društva, službe i agencije koje se bave profesionalnom orijentacijom, kao i različiti akteri na lokalu koji realizuju međunarodne projekte. Usluge i servisi profesionalne orijentacije mogu se podeliti na:
- Edukaciju iz oblasti profesionalne orijentacije – različite vrste obuka i treninga koje omogućavaju mladima da razumeju svoje motive, interesovanja, vrednosti i sposobnosti kojima mogu doprineti društvu, zatim im obezbeđuju znanja o tržištu rada, unapređuju njihove veštine donošenja odluka za svoje buduće obrazovanje i zanimanje, osposobljavaju ih da planiraju svoju karijeru.
- Karijerno informisanje – obezbeđivanje informacija o zanimanjima, putevima karijere, potrebama na tržištu rada, obrazovnim insitucijama, aktuelnim programima i projektima koji se realizuju, aktivnostima koje se realizuju na lokalu (sajmovi, prakse, volontiranje itd.).
- Karijerno savetovanje – omogućava pojedincu da sagleda i razume sopstvene ciljeve za dalji profesionalni razvoj, osnažuje ga za donošenje i preispitivanje odluke o karijeri, priprema ga na buduće promene i izazove na karijernom putu, organizovanju sopstvenih potencijala kako pri traženju, tako i pri obavljanju posla.
- Posredovanje u zapošljavanju – obezbeđivanje znanja i informacija za pronalaženje zaposlenja, pokretanje sopstvenog biznisa, omogućavanje sticanja radnog iskustva kroz realizaciju različitih oblika praksi i pripravničkog staža.
Sve pomenute usluge i servise profesionalne orijentacije realizuju akteri mreže na lokalnom nivou, a koordinacioni mehanizmi obezbeđuju pregled i kvalitet postojećih usluga i servisa na lokalu.
Нема коментара:
Постави коментар